PIS logo
Skarżysko-Kam.
ul. Sikorskiego 20/227 26-110 Skarżysko-Kam. Tel 512 293 747

Kielce
Biuro Poselsko-Senatorskie
al. IX Wieków Kielc 2a 25-516 Kielce

Interpelacja do Premiera w sprawie nieprawidłowości związanych z utworzeniem telewizji NC+

Donald Tusk

Prezes Rady Ministrów

Al. Ujazdowskie 1/3

00-583 Warszawa

INTERPELACJA

 w sprawie:konieczności zbadania okoliczności i zasadności wydania przez Prezes

UOKiK zgody na koncentrację rynku telewizji wysokiej jakości poprzez

transakcje między ITI i Canal+, mające na celu stworzenie wspólnej

platformy satelitarnej.

 Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 1996 roku o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. Nr 73, poz. 350 z późn. zmian.), kierując się szeroko pojętym interesem społecznym, uprzejmie proszę Pana Ministra o podjęcie działań sprawdzających zasadność działania Prezes UOKiK w zakresie udzielenia zgody na fuzję podmiotów tworzących obecnie Telewizję NC+ oraz podjęcie skutecznych działań w celu unieważnienia fuzji Telewizji NC+.

Uzasadnienie

We wrześniu 2012 r. Prezes UOKiK wydała dwie zgody na transakcje między ITI i Canal+, mające na celu stworzenie wspólnej platformy satelitarnej.

Sprawa została przekazana do Urzędu przez Komisję Europejską na wniosek uczestników koncentracji. Zgodnie z przepisami transakcja podlega zgłoszeniu do UOKiK, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Do badania rynkowych skutków fuzji i przejęć uprawniona jest także Komisja Europejska – analizuje transakcje, w których łączny światowy obrót wszystkich uczestników wynosi co najmniej 2,5 mld euro. Uczestnicy koncentracji, która ma wymiar wspólnotowy mogą jednak złożyć do KE wniosek o zbadanie jej skutków przez kraj członkowski – jeżeli może wywierać ona znaczący wpływ na konkurencję w danym państwie. W takim przypadku Komisja może przekazać sprawę do narodowego organu antymonopolowego, który ocenia skutki danej transakcji. Przedsiębiorcy sporadycznie korzystają z tego przywileju. W latach 1990-2011 stało się tak jedynie w 67 sprawach na blisko 5 tys. transakcji zgłoszonych Komisji Europejskiej. W przypadku Polski był to pierwszy wniosek o przejecie sprawy przez UOKiK.

Zdaniem Komisji Europejskiej polski urząd antymonopolowy miał wystarczające doświadczenie w ocenie sektora telewizyjnego i reklamowego, co znalazło odzwierciedlenie w wydanych do tej pory decyzjach dotyczących tego obszaru. Urząd zgodził się na przejęcie sprawy.

W związku ze zgłoszoną transakcją UOKiK prowadził od kwietnia 2012 r. dwa postępowania w sprawie koncentracji. Jedno dotyczyło przejęcia przez Groupe Canal+ kontroli nad spółką N-Vision, która ma być sprawowana wspólnie z ITI Holdings, a drugie przejęcia przez Groupe Canal+ i TVN kontroli nad podmiotem powstałym w wyniku połączenia Canal+ Cyfrowy oraz ITI Neovision, co umożliwi połączenie działalności w zakresie platform satelitarnych.

Groupe Canal+ należy do międzynarodowej grupy Vivendi. Działa głównie we Francji zajmując się produkcją, dystrybucją i marketingiem kanałów telewizyjnych oraz usług świadczonych za pośrednictwem wszystkich rodzajów platform przekazu. W Polsce działa poprzez spółkę Canal+ Cyfrowy, która oferuje usługi płatnej telewizji za pośrednictwem platformy satelitarnej Cyfra+, a także jest dystrybutorem ponad 100 kanałów telewizyjnych i radiowych.

TVN jest spółką zależną N-Vision. Zajmuje się m.in. nadawaniem kanałów ogólnodostępnych i licencjonowaniem płatnych (m.in. TVN24 i TVN Turbo). Kontroluje również szereg spółek, w tym ITI Neovision – operatora platformy satelitarnej n. Zarówno N-Vision, jak i TVN są częścią grupy kapitałowej ITI Holdings.

Jak wynika z innych informacji znajdujących się na oficjalnej stronie UOKiK, analiza Urzędu wykazała, że koncentracje będą miały największy wpływ na krajowe rynki licencjonowania kanałów telewizji płatnej, usług dostępu do telewizji płatnej oraz usług dostępu do reklamy telewizyjnej. Jednak – zdaniem UOKiK – na żadnym z tych rynków nie miało dojść do istotnego ograniczenia konkurencji – uczestnicy transakcji będą musieli rywalizować z innymi podmiotami, zatem Prezes Urzędu wydała zgodę na obie koncentracje.

Decyzja taka wydaje się jednak głęboko niesłuszna, gdyż praktycznie zbudowała w Polsce duopol na rynku platform satelitarnych. Nie uwzględniła faktycznej sytuacji na rynku, gdzie obecnie większość odbiorców ma dostęp jedynie do dwóch platform cyfrowych: Polsatu Cyfrowego i właśnie NC+. Proszę zwrócić uwagę, że sieci telewizji kablowej mają bardzo ograniczony zasięg, praktycznie zupełnie nie działają na obszarach o rozproszonej zabudowie, nie tylko na wsi, ale również w miastach (nawet dużych).

Na domiar złego zarząd nowej telewizji NC+ w kwietniu rozpoczął procedurę – w mojej ocenie absolutnie niezgodną z przepisami obowiązującymi w zakresie ochrony konsumentów – wypowiadania dotychczasowym abonentom umów (nawet zawartych na czas określony!), połączoną z… jednostronnym (bo brak oświadczenia abonenta uznano bezprawnie za jego domniemaną zgodę) przekształcaniem ich w umowy na czas znacznie dłuższy i za wyższe stawki (choć często z uboższa oferta programową). Spowodowało to ogromne poruszenie społeczne na formach internetowych i w efekcie UOKiK obudził się wreszcie z letargu i wszczął postępowanie przeciwko tym bezprawnych procedurom.

Warto zauważyć, że UOKiK powinien poważnie zastanowić się nad udzieleniem zgody na te koncentrację również z powodu dotychczasowego postępowania wobec abonentów podmiotów tworzących nową platformę. Przykładowo, latem 2010 roku za stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej na Canal+ Cyfrowy została nałożona kara w wysokości prawie 3,6 mln zł.

Należy dodać, że wydanie zgody na koncentrację dziwić musi nawet w świetle wcześniejszych wypowiedzi Prezes UOKIK, która publicznie stwierdziła (źródło: http://akademia.e-prawnik.pl/porady/artykuly-3/polacy-chca-drzec-koty.html ), że „Na obecnym etapie rozwoju ekonomicznego kontrola największych transakcji rynkowych prowadzona przez organy antymonopolowe jest niezbędna. Choć w przeważającej liczbie zgłaszane fuzje są opiniowane pozytywnie, to jednak zdarzają się przypadki ich zablokowania. Dzieje się tak, gdy transakcja może doprowadzić do nadmiernej koncentracji danego sektora gospodarki ze szkodą dla wszystkich uczestników rynku. W skonsolidowanych sektorach, jak wynika z praktyki orzeczniczej UOKiK-u, częściej dochodzi do naruszeń konkurencji. Silny gracz nie musi się obawiać spadku zainteresowania swoimi produktami, nawet gdy drastycznie podnosi ceny, ponieważ nie ma na rynku konkurencyjnej oferty. Ponadto może dyktować warunki kontraktów w oderwaniu od innych podmiotów, a w skrajnych przypadkach wyeliminować je z rynku. Dlatego kontrolując koncentracje, bardzo dokładnie analizujemy potencjalne rynkowe skutki takich transakcji, każdorazowo prowadząc szczegółowe analizy otoczenia konkurencyjnego. (…) Skutki takich połączeń, niejednokrotnie nieodwracalne dla rynku, nie są bowiem widoczne natychmiast, ale w perspektywie długoterminowej. Zawsze jednak najdotkliwiej odczują je podmioty, które dysponują słabszą siłą rynkową, a w ostateczności – konsumenci”.

Nie sposób nie przyznać racji tym stwierdzeniom Prezes UOKiK – zatem tym większe zdziwienie musi budzić wydanie zgody na koncentracje telewizyjnych platform cyfrowych.

Biorąc pod uwagę powyższe, uprzejmie proszę Pana Premiera o podjęcie działań i odpowiedź na następujące pytania:

  1. W jaki sposób sprawowany jest przez Prezesa Rady Ministrów bieżący nadzór na działalnością UOKiK?

2) Czy podejmie Pan Premier czynności sprawdzające zasadność działań Prezes UOKiK w kwestii prawidłowości udzielenia zgody na koncentracje platform telewizyjnych oraz ewentualnych okoliczności korupcjogennych w tym procesie?

3) Kiedy podejmie Pan Premier skuteczne działania w celu unieważnienia fuzji Telewizji NC+?

Wnoszę również o poinformowanie mnie o decyzjach, jakie Pan Premier podejmie w przedmiotowej sprawie.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *